Fietsersbond Deinze

Dat is de uitleg van het Agentschap Wegen&Verkeer in de pers, voor het verwarrende fietsknooppunt. Het is inderdaad het is best logisch, tenminste, als je het auto-centrisch bekijkt. Het Agentschap Wegen&Verkeer ontwierp weginfrastructuur waarbij de auto  centraal staat, zowel wat het innemen van de beschikbare ruimte

betreft als het afwikkelen van het verkeer. En daardoor is er natuurlijk niet genoeg ruimte voor fietsers. “Veel andere opties zijn er ook niet, want de Gaversesteenweg (Volhardingslaan nvdr) is te smal voor een fietspad in de twee rijrichtingen.” Vervolgens richten ze het fietspad in met voorsorteerstroken. Alsof fietsers als auto's rijden.

Waarom toch? Fietsers hebben gewoon genoeg ruimte nodig, ruimte waar zich geen auto's in mengen. Hou het verder simpel en overzichtelijk. Een paar pijlen volstaan. Geen complexe inrichting binnen de fietserzone

Maar neen hoor, zo ziet Wegen&Verkeer het niet. Zij zien vooral hun eigen logica. Het is aan ons om te begrijpen waarom zij dit zo aanlegden. Alsof dit een rechtvaardiging is van de huidige inrichting.“Op het eerste gezicht ziet het er bizar uit”: moet je dan twee keer langsfietsen om het te begrijpen? Of toch een fietsrijbewijs halen?

Wegen&Verkeer bewijst hiermee vooral dat ze onvoldoende expertise heeft om fietsvriendelijke infrastructuur aan te leggen. Als er geen klachten komen, betekent dit niet dat het in orde is. Zeker niet in België. Misschien is er onverschilligheid. “Het went wel.” Of zijn er te weinig goede voorbeelden in de buurt. Fietsers in Vlaanderen beseffen nog steeds te weinig hoe groot het verschil in fietsinfrastructuur is tussen Vlaanderen en Nederland, alle voornemens ten spijt.

Hierbij dus een oproep naar de overheden die het voornemen hebben goede fietsinfrastructuur te ontwerpen en aan te leggen: koppel terug met de ervaringsdeskundigen van de Fietsersbond. Kost niets. Behalve misschien een stuk ivoor uit hun ivoren toren?

Moest dit nu nog de enige miskleun op dit traject geweest zijn...

8295829

 

{flike} {ttweet}{plusone}
 


Statistics
Artikelen bekeken hits
296800

This Site